adsense 728x90


Recent Post

22 September 2012

Cinta hati Nad



SEGELINTIR artis tidak selesa berbicara soal sudah berpunya atau belum. Ada yang mengambil sikap berahsia, tak kurang juga mengelak dari menjawab soalan media. Sekaligus sengaja mencipta spekulasi hingga ada yang memakan diri.
Berbanding pelakon sedang meningkat naik, Farah Nadia Zainal Abidin atau Nad Zainal, 22. Meskipun baru saja dikenali, Nad akui bersikap terbuka untuk mengakui hatinya sudah dimiliki. Walaupun merahsiakan nama si jejaka bertuah, hubungan yang terjalin sejak beberapa tahun lalu tidak menghalang langkahnya untuk meluaskan kerjaya sebagai pelakon.
 
Alasan Nad mudah. Baginya, peminat kini sudah tak kisah sama ada pelakon yang mereka minati sudah berpunya atau belum. Apatah lagi dengan budaya kerja yang agak terbuka dan saling mengenali antara sesama produksi, ia lebih mudah.

"Orang ramai pun meluat jika kita asyik merahsiakan status atau hubungan kita. Peminat lebih bijak menilai mana baik dan buruk. Bagi saya, mengaku ada kekasih dapat menjauhkan diri daripada kontroversi kurang elok.
 
"Bukan bermaksud langsung tak ada kontroversi tapi tengok juga pada perilaku kita kepada pasangan. Yang penting, jangan buat jahat dan benda-benda merepek. Kena tahu jaga nama keluarga dan kerjaya yang sedang dibina.
 
"Apatah lagi teman lelaki juga bekerja dalam bidang kreatif dan dia faham dengan cara kerja saya. Kami pernah bekerja dalam set yang sama, oleh itu memang tak jadi hal. Lelaki lain nak 'tackle' pun fikir dua tiga kali," katanya sambil ketawa sebaik dihimpit soalan peribadi.
 
pix_middle
 
 
Berbicara dengan bintang kelahiran Kajang, Selangor ini cukup selesa. Tidak hairanlah namanya makin meniti di bibir penerbit dan pengarah tempatan. Malah dia cukup profesional memberi gaya menarik sebagai pelengkap muka depan SELEBRITI minggu ini.

Mengenai perancangan seterusnya dengan teman lelaki, Nad tidak menolak kemungkinan untuk bergelar isteri yang sah cuma bukan dalam masa terdekat. Katanya, buat masa ini masing-masing sibuk memberi tumpuan kepada kerjaya dibina.

Mula dikenali menerusi drama Memberku Hawa berganding dengan Faezah Elai di TV3 pada April lalu, Nad menyimpan cita-cita untuk mengorak langkah ke peringkat lebih jauh. Kini selepas berhempas pulas membina nama, mutiara yang digilap sejak 2007 sebagai watak pembantu dalam drama bersiri Impian, mula disedari.

Sejak itu bangkitlah nama Nad ke dalam industri hiburan tempatan melalui watak Inas, gadis tabah dalam drama rantaian terbaru Bukan Bidadari yang disiarkan di TV3 menerusi slot Lestary bersama Sharnaaz Ahmad.

Sebelum ini drama Di Bawah Langit Mu arahan Erma Fatima yang turut menampilkan Nora Danish dan Sharnaaz yang disiarkan menerusi Cerekarama pada Ramadan lalu, turut membuka mata banyak pihak.

"Jujurnya, saya sangat gembira kerana penantian selama ini berbaloi. Bukan bermakna saya sudah boleh berbangga kerana ramai produser dan pengarah mula mengintai tapi ia satu pencapaian yang saya boleh banggakan.

"Saya akui tahun 2012 banyak membuka peluang untuk saya meneruskan kerjaya lakonan. Walaupun bermula sejak 2007, berlakon secara serius baru saja tahun lalu.

"Sebenarnya tempoh lima tahun bukan lama sangat kerana waktu mula jadi pelakon, saya masih belajar dan saya tidak mahu pelajaran terganggu untuk memberi laluan kepada tawaran berlakon. Apabila tamat belajar pada 2010, barulah saya serius berlakon.

"Apa yang saya rasakan sekarang ialah inilah masa yang sesuai. Difikirkan semula, jika saya bermula awal, watak yang ditawarkan pasti berlegar pada watak pelajar atau remaja.

"Tapi bila sudah mencecah usia 22 tahun, saya sudah diuji dengan karekter mencabar. Contohnya dalam Bukan Bidadari, karekter saya matang malah sudah diberi peluang menjadi 'mak budak'. Saya boleh katakan ketika ini sebagai satu detik permulaan buat saya sebagai pelakon," kata graduan Seni Teater dari Akademi Seni Warisan Kebangsaan (Aswara).

Dalam Bukan Bidadari arahan Faisal Ishak dan terbitan Filmscape Production, Nad memegang watak Inas, gadis kaya yang mempunyai sikap manja dan sombong. Hidupnya tunggang langgang apabila kematian bapa kerana Inas dan ibunya, Suraya mengetahui arwah ayahnya banyak hutang dan tidak ditinggalkan sebarang harta untuk meneruskan kehidupan.

Tanpa arah tujuan, mereka pulang ke kampung Suraya dan tinggal bersama kakak Suraya, Hawa. Inas begitu benci kehidupannya di kampung dan menyalahkan ibu dan arwah bapanya atas tragedi yang menimpa dirinya. Turut berlakon, Azlee Khairi, Sara Ali, Fiza Halim, Zuhairi Ibrahim, Muniff Isa, Azhar Sulaiman dan Wan Raja.

Nad juga melengkapkan biodata seninya apabila turut berlakon filem. Filem pertamanya, Jidin Sengal walaupun menggalas watak pembantu dan filem itu tidak mendapat sambutan, sekurang-kurangnya ia membuka mata Nad untuk terus berkarya.

Terbaru, Nad beraksi dalam filem Kami Histeria arahan Shamyl Othman dan turut dibarisi nama besar seperti Fazura, Diana Danielle, Mila Jirin dan Sara Ali.

Peluang demi peluang yang diberi bagai rezeki tak kunjung padam malah ia terus membakar semangat Nad berusaha lebih gigih. Jika ada pelakon lebih suka 'bertempek' dengan pengarah atau penerbit semata-mata untuk mendapat peluang, Nad jauh lebih hebat. Bukan dengan cara menggoda atau mengipas orang industri sebaliknya melalui sikap mesra, rendah diri dan profesionalisme menjadi sumber.

"Pengurusan dalam bidang seni sangat penting untuk kita bekerja dalam suasana selesa dan profesional. Kadang kala ada pihak cepat melabel seseorang artis itu 'kekwat' hanya kerana menolak tawaran berlakon atau tidak dapat memberi komitmen.

"Soalnya, bukan 'kekwat' tapi sebaliknya jika kita bijak mengurus tawaran yang datang dan memberi kerjasama sebaiknya, orang akan ingat. Apa benda pun kita lakukan dalam industri ini, perlu ada hitam putih (kontrak), bukan setakat berjanji mulut.

"Saya pernah berdepan situasi di mana produksi memanggil saat akhir untuk drama mereka tapi bila tiba hari dijanjikan, senyap terus. Banyak masa terbuang begitu saja. Saya tahu isu itu bukan perkara baru dalam industri malah sering terjadi di kalangan orang seni tapi untuk kekal lama dan dipandang serius, kita harus bersikap profesional," katanya tegas.

Bagi yang pertama kali mengenali Nad, pasti beranggapan dia gadis sombong yang tidak mudah didekati. Tapi sebalik wajah serius, Nad sebenarnya seorang yang sangat sederhana, bukan saja dari segi berpakaian malah kehidupan seharian.

"Saya ibaratkan diri saya sebagai perempuan yang terperangkap dalam dunia moden. Terus terang, saya bukan gadis bandar yang suka mewarnakan rambut kecuali dituntut watak. Saya juga berjiwa klasik, saya lebih tahu lagu-lagu tradisional dan klasik berbanding lagu-lagu moden.

"Saya lebih suka memakai baju kebaya 'vintage' malah koleksi busana raya kebanyakannya kebaya sejak dulu sampailah raya baru-baru ini. Walaupun anak tunggal, keluarga sangat tegas dalam membuat keputusan. Saya tidak dimanjakan seperti mana anak-anak tunggal lain, sebaliknya saya perlu berusaha membuktikan kepada ibu bapa saya layak menerima apa yang sama mahukan.

"Persepsi saya apabila memegang status anak tunggal, tanggung jawab lebih berat. Saya bersyukur sebab ibu bapa menyokong keputusan untuk menjadi anak seni tambahan pula saya sudah buktikan kepada mereka saya mampu membawa diri dalam bidang ini," kata Nad yang bakal beraksi dalam drama bersiri Putera Rayyan arahan Murali Abdullah.


Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Suka tak entri ni? Bagi komen sikit, nanti saya balas.