adsense 728x90


Recent Post

17 September 2012

Kepong Gangster bukan sekadar gangster



JIKA filem seram lucu Hantu Gangster arahan Namewee memaparkan Klang sebagai 'wilayah kawasan kongsi gelap', lain pula kisahnya dengan filem Kepong Gangster yang mula menjengah seluruh pawagam tanah air sejak 13 September lalu.
Sentuhan layar perak pertama oleh pengarah baru, Teng Bee memberikan satu lagi penceritaan menarik kepada penggemar filem kerana kali ini bertumpu pula di Kepong.
Di Kuala Lumpur, umum mengetahui majoriti penduduk Kepong dan kawasan jirannya, Jinjang di dominasi masyarakat Cina. Maka secara tidak langsung ia turut dikaitkan dengan kegiatan kongsi gelap atau gangsterism di kawasan itu.

Justeru, apakah yang cuba diketengahkan Teng Bee menerusi Kepong Gangster yang dibintangi Melvin Sia dan Henley Hii?

Ditemui pada sesi fotografi baru-baru ini, Teng Bee yang hadir bersama Melvin dan Hanley nyata memiliki alasan tersendiri. Ujarnya, Kepong Gangster diarahkan tidak digarap pada kisah gangster semata-mata tetapi menjurus kepada persahabatan.

"Ia menceritakan persahabatan lima sekawan yang erat sejak mereka di bangku persekolahan sehingga dewasa. Apatah lagi, mereka adalah mangsa buli di sekolah yang akhirnya mendorong kelima-lima anak muda itu menyertai satu kumpulan gangster."Bagaimanapun, niat asal Ah Zhong lakonan Henley yang membuka langkah membawa rakan-rakannya menyertai gangster adalah sebagai melindungi diri mereka daripada terus dibuli oleh penjahat. Namun keadaan akhirnya menjadi lain.

"Ketaksuban Ah Hoi lakonan Melvin pula lebih ke arah mahu merebut kuasa untuk menjadi ketua gangster paling hebat sehingga mendorong dia melakukan pengkhianatan terhadap sahabat karibnya sendiri. Apakah perbuatan yang dilakukan Ah Hoi, penonton kena saksikan Kepong Gangster," katanya.

Teng Bee berkata sebagai pengarah dia sudah berusaha menggarap filem ini sebaik mungkin dengan mempelbagaikan konflik dan emosi kepada lima bersahabat itu.
Tidak terkecuali dipadatkan juga dengan unsur cinta, wang dan kuasa memerintah.

Berbicara lanjut mengenai filemnya, Teng Bee yang sebelum ini lebih banyak mengarahkan iklan komersial memaklumkan filem Kepong Gangster juga akan ditayangkan di luar negara iaitu Taiwan pada penghujung September ini. Bahkan, masih dalam perbincangan untuk tayangan di Hong Kong pula.

Menelan belanja pembikinan sebanyak RM1.5 juta, Teng Bee turut mengharapkan filemnya akan berjaya meraih kutipan pecah panggung sebanyak RM5 juta berikutan yakin dengan jalan cerita serta berpuas hati dengan mutu lakonan dipersembahkan.

Melakukan penggambaran sekitar Februari lalu selama 23 hari di lokasi sekitar Kepong dan ibu kota, filem terbitan Mahu Pictures, WG Capital dan Halo Music itu juga tidak ketinggalan mengetengahkan lakonan hebat penghibur wanita terkenal Taiwan, Linda Liao.

Sementara itu, Melvin yang lebih dikenali dengan watak baik dalam drama Cina lakonannya memaklumkan dia sangat teruja mendapat kepercayaan daripada Teng Bee untuk melakonkan karakter Ah Hoi. Ujarnya, watak hitam itu agak mencabar buat dirinya.

"Saya seronok melakonkan watak ini kerana ia mengetengahkan sisi lain pada persembahan lakonan saya. Apatah lagi, saya menjadi gangster yang kejam dan sanggup melakukan apa saja demi memiliki kuasa yang diinginkan.

"Apapun, saya mengharapkan penonton akan menyukai lakonan saya kerana sudah memberikan yang terbaik untuk filem ini. Ia filem kedua lakonan saya. Pun begitu, saya tetap yakin filem ini akan diterima baik penonton," katanya.

Bersandarkan pencapaian Melvin dalam karier lakonannya, dia bukanlah calang-calang aktor. Pembabitannya dalam industri seni Cina tempatan berjaya membawa namanya dikenali di Taiwan. Malah Melvin yang pernah memenangi dua anugerah utama di Golden Awards 2010 anjuran stesen ntv7.

Bagi Henley pula, watak Ah Zhong lakonannya cukup bermakna kerana menjadi seorang yang mengutamakan hubungan persahabatan. Ujarnya, tak mahu melihat rakan-rakan yang dianggap sebagai saudara kandung terus dibuli, dia cuba membela nasib mereka.

"Sayangnya matlamat mereka berbeza. Masing-masing yang pernah dikenali dengan gelaran 'Lima Harimau' akhirnya berpecah. Malah persahabatan itu turut dikhianati salah seorang daripada kami. Apapun, bagi saya ia cerita yang sangat menarik.

"Saya gembira dan suka pada jalan cerita filem Kepong Gangster. Terima kasih kepada Teng Bee kerana memberikan saya peluang dalam karyanya ini. Bagaimanapun, saya melihat filem ini pada sudut sejarah masyarakat Cina terutama di Kepong," katanya.

Henley yang bakatnya dicungkil menerusi program realiti terbitan 8tv, Project Super Star 2007 memaklumakan dia juga kagum dengan Teng Bee. Jelasnya, dia mengharapkan Kepong Gangster akan meraih kejayaan pada tayangan pawagam di negara ini selain di Taiwan.


Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

1 comment:

  1. i like kepong gangster movie so much~ XD
    Regards,
    http://www.lonelyreload.com (A Growing Teenager Diary) ..

    ReplyDelete

Suka tak entri ni? Bagi komen sikit, nanti saya balas.