adsense 728x90


Recent Post

16 September 2012

Kuasa luar biasa Fizo Omar



DEMI kerana selalu menjadi mangsa ejekan kawan sendiri, Halim Bin Munan (Fizo Omar) mula memasang angan-angan yang pelik.
Dia teringin menjadi halimunan untuk membalas dendam terhadap perbuatan Ajak (Zul Suphian), Pawi (Syuk Balas) dan Kimi (Fendi Balas) terhadapnya selama ini. Mereka memang suka mengejeknya kerana bersikap lurus bendul, malah namanya sendiri pun agak pelik.
Halim selalu menganggap dirinya tidak dapat dilihat orang dan dia cukup suka menari. Sejak kecil lagi, perangainya tidak pernah berubah dan angan-angannya menjadi halimunan juga tidak pernah lupus daripada kotak ingatannya.

Sehinggalah suatu hari orang kampung memfitnahnya mengintai Suriyati (Intan Ladyana), anak gadis Arsyad (Kaza). Bagaimanapun, ibu Halim, Munah (Khatijah Tan) tidak mempercayai tuduhan terhadap anaknya kerana dia tahu Halim tidak pernah mengganggu hidup sesiapa apatah lagi mengintai anak dara orang.

Untuk membersihkan namanya, Halim nekad untuk menjadi halimunan sebenar sehingga dia sanggup melakukan apa saja bagi melaksanakan hajatnya itu lalu dia berjumpa dengan seorang bomoh, Wak Mali (Wan Hanafi Su) yang kemudiannya meminta dia membawakan separuh kain kapan perempuan mati pada hari Jumaat.

Halim kemudiannya pergi ke kampung sebelah dan menjumpai kain kapan seperti yang dikehendaki oleh Wak Mali, tetapi belum sempat dia menimbus semula kubur itu, orang kampung datang menyerang dan Halim terus lari sekuat hati sambil membaca jampi serapah yang diberikan Wak Mali.

Pada masa sama mayat dalam kubur itu hilang dan sejak itu kampung diganggu hantu pocong yang mencari kain kapan yang dicuri Halim tempoh hari. Halim sebenarnya tersalah kubur dan akhirnya mendapat tahu kubur itu milik siapa?

Anda sendiri akan mendapatkan jawapannya apa yang berlaku kepada Halim dan orang kampung yang tidak lagi tenteram lagi apabila menonton filem komedi seram itu di panggung mulai 13 September ini.

Halimunan menjadi buah tangan terbaru pengarah Hashim Rejab yang sebelum ini pernah mengarah filem Sekali Lagi, Papa I Love U , 3 Temujanji dan terbaru, Budak Pailang. Filem ini diterbitkan oleh RR Empire Sdn Bhd, edaran Metroweatlh Sdn Bhd (MIG).

Menurut Hashim, filem ini bukan saja menjanjikan kelainan kepada penonton, malah memberi cabaran terbaru kepadanya kerana filem yang menelan belanja RM2 juta itu menggunakan 80 peratus teknik Imej Janaan Berkomputer (CGI).

Hashim berharap peminat filem Melayu seronok dan puas hati menonton filem itu kerana katanya dia berhadapan dengan cabaran besar untuk menghasilkannya.

"Bukan saja saya, sebaliknya pelakon dan petugas juga berhadapan cabaran sama kerana untuk menghasilkan filem yang menggunakan teknik CGI yang sangat rumit. Paling kurang untuk setiap babak, rakaman syot mesti diambil empat kali dan keadaan itu sangat meletihkan dan menggunakan 'green screen'.

"Bagi menepati durasi penggambaran selama 40 hari, meskipun sukar setiap hari saya mesti siapkan dua atau tidak babak. Filem ini siap dua tahun lalu. Untuk proses CGI saja mengambil masa setahun!

"Watak Fizo yang bertukar menjadi halimunan juga terpaksa 'dihilangkan' melalui proses CGI berperingkat sehingga keseluruhan dirinya menjadi halimunan, tetapi masih menggunakan pergerakannya ketika dia masih menjadi manusia yang boleh dilihat.

"Fizo hanya muncul sebagai manusia biasa dalam 30 peratus babak saja dan selebihnya sebagai halimunan. Proses lebih rumit berlaku apabila halimunan muncul dalam babak yang ada imej lain bergerak sama seperti kenderaan dan orang berjalan yang terpaksa melalui proses suntingan berperingkat sebanyak beratus malah yang sampai beribu kali!

"Sebelum filem ini masuk ke lokasi, terlebih dulu dibuat penggambaran percubaan untuk melihat sejauh mana proses CGI kita itu berjaya atau tidak. Selepas CGI siap, ia ditunjukkan kepada produser.

"Meskipun terpaksa melalui tempoh penggambaran yang sukar, tetapi selepas siap semuanya, saya sangat berpuas hati. Inilah pelajaran baru dan pengalaman yang sangat berguna kepada saya," katanya.

Lokasi penggambaran antaranya dibuat di Sijangkang, Selangor dan kawasan kampung sekitar Hulu Langat.


Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Suka tak entri ni? Bagi komen sikit, nanti saya balas.