adsense 728x90


Recent Post

21 September 2012

Ning dedah sebab sukar hamil



SEBELUM ini, penyanyi bersuara soprano Ning Baizura Sheikh Hamzah, 37, seolah-olah bermain teka-teki berhubung status usia kehamilan sulungnya.
Biarpun pernah ditanya ramai mengenai kehamilannnya, dia tetap berdiam diri dan menolak dengan baik daripada memberi sebarang komen kecuali dengan memberitahu semuanya akan didedahkan menerusi satu sidang akhbar.
 
Mungkin ada yang berasa cuak kenapa Ning sehingga perlu membuat sidang akhbar khas mengenai kehamilan sulungnya ini hasil perkongsian hidup bersama Omar Sharif Christopher Layton yang dikahwininya sejak 31 Januari 2008 itu.
Pelantun lagu Awan Yang Terpilu itu akhirnya tampil memberikan jawapan mengenai persoalan tersebut pada satu sidang akhbar yang berlangsung di Restoran Bijan, Kuala Lumpur kelmarin.
Ning juga turut mengulas mengenai penarikan diri daripada membuat persembahan Arthur's Day anjuran sebuah syarikat minuman keras yang dijadualkan berlangsung pada 28 September ini.
 
Kosmo!: Sudikah Ning kongsikan momen indah apabila mendapat tahu sudah hamil setelah hampir empat tahun mendirikan rumah tangga bersama Omar?
NING: Ingin saya nyatakan kandungan saya sudah memasuki lima bulan atau lebih tepat lagi 20 minggu. Saya dijadualkan melahirkan bayi sulung ini pada pertengahan bulan Januari tahun depan. Pada mulanya sukar untuk saya percaya berita kehamilan ini kerana sebelum ini saya disahkan oleh doktor pakar bahawa saya mempunyai masalah dalam sistem dalaman wanita, namun Alhamdulillah berkat doa dan rezeki Allah, saya akhirnya hamil.
Bagaimana dengan jantina bayi? Adakah anda dan suami sudah membuat ujian imbasan di hospital pakar yang merawat anda sebelum ini?
Sudah. Namun, bayi ini masih malu untuk menunjukkan jantinanya. Insya-Allah saya akan maklumkan apabila memperoleh keputusan kelak. Saya tak kisah lelaki atau perempuan asalkan sihat dan cukup sifat.
 
Anda ada beritahu mengenai masalah dalaman wanita yang menyukarkan anda hamil. Mungkin sudi kongsikan sedikit sebanyak tentang hal itu?
Lebih kurang dua tahun lepas saya dimaklumkan menghadapi masalah apabila terdapat gumpalan darah pada bahagian pundi kencing dan memerlukan saya menjalani pembedahan ketika itu. Ujar doktor yang merawat saya ketika itu, peluang untuk hamil sangat tipis. Bagaimanapun selepas pembedahan, saya disarankan untuk mengamalkan pemakanan dan cara hidup sihat dengan melebihkan pengambilan sayur-sayuran, ikan, susu kambing dan makanan berasaskan soya. Sehingga bulan Disember tahun lalu, saya masih terus mengambil ubat-ubatan atas nasihat doktor. Alhamdulillah, kini saya hamil dan ini anugerah Allah yang tidak ternilai apabila membuat pemeriksaan sekitar bulan Mei lalu.
 
Ada petua lain yang anda lakukan untuk mendapatkan zuriat? Ada alahan atau mengidam pelik-pelik sepanjang hamil?
Tiada yang pelik-pelik, kami sekadar mengikut aturan normal pasangan yang berkahwin. Sekarang saya masih mengamalkan makan tujuh biji buah kurma setiap hari selain melakukan senaman ringan. Saya belum mengidam yang pelik-pelik, cuma tiga bulan pertama hamil saya obses makan sayur. Begitu juga dengan alahan, setakat ini saya belum mengalami mual-mual, pening atau muntah lagi.
 
Bagaimana pula persiapan untuk menyambut kelahiran kelak?
Buat masa sekarang kami belum membuat sebarang persiapan, mungkin bulan ketujuh kehamilan baru mula membuat persediaan yang sepatutnya. Saya sudah membaca dua buah buku mengenai kehamilan dan kelahiran selain menonton beberapa dokumentari mengenai kelahiran bayi.
 
Sebelum ini ramai yang memperkatakan mengenai pembabitan anda untuk menjayakan konsert Arthur's Day anjuran sebuah syarikat minuman keras, sudikah anda jelaskan mengenai perkara tersebut?
Sekarang baru saya percaya rezeki bayi, sejak saya tolak undangan itu banyak undangan nyanyian lain yang datang. Semua telah saya perjelaskan sebelum ini menerusi kenyataan media melalui laman web saya www.ningbaizura.com. Cukuplah itu sahaja buat masa sekarang.
 
Saya sedang sibuk membuat persiapan untuk memasuki pejabat baharu di Petaling Jaya yang mempunyai studio nyanyian sendiri. Selain itu, saya akan merakamkan sebuah album kanak-kanak umpama lullaby bersama Universal Music yang bakal diterbitkan awal tahun depan. Tahun depan juga ulang tahun ke-20 saya bergelar penyanyi dan saya sedang merangka pelan strategi untuk mengadakan konsert selain kembali aktif enam bulan selepas melahirkan anak pertama saya.


Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Suka tak entri ni? Bagi komen sikit, nanti saya balas.